Zasady gry w kości
Gra w koÅ›ci polega na rzucaniu kostkami tak by uzyskać odpowiedniÄ… ilość oczek :). MogÅ‚oby siÄ™ wydawać, że gra ta polega jedynie na szczęściu, lecz nic bardziej mylnego. W grze w koÅ›ci liczÄ… siÄ™ również umiejÄ™tnoÅ›ci kalkulacji i podejmowania odpowiednich wyborów.
​
W grze w kości mamy 13 kolejek.
Kolejek jest 13 w każdej z nich każdy z graczy ma do dyspozycji trzy rzuty. Pierwszy rzut zawsze wykonywany jest wszystkimi kostkami których jest pięć. W drugim i trzecim rzuca siÄ™ jedynie wybranymi przez gracza kostkami. Można też zrezygnować z tych rzutów jeÅ›li za pierwszym razem wyrzucona jest odpowiednia kombinacja oczek.
​
Zapisywanie wyników.
Po wykonaniu rzutów czas na zapisanie wyników w tabeli. W wierszach tabeli zapisane jest 13 kategorii które zostaÅ‚y poniżej opisane. Kolumny tabeli to kolejni gracze. Każdy z graczy musi zapisać punkty za wybierane kategorie we wÅ‚asnej kolumnie tabeli. Każda z kategorii może być wybrana tylko raz.

Kategorie górnej części tabeli:​
​
-
jedynki,
-
dwójki,
-
trójki,
-
czwórki,
-
piÄ…tki,
-
szóstki.
​
W wierszu jednej z powyższych kategorii wpisuje się sumę oczek wskazujących wybraną liczbę.
​
Przykład:​

Jeżeli gracz wyrzuci 5, 2, 5, 5, 3 oraz wybierze kategoriÄ™ „piÄ…tki”, to uzyskuje 15 pkt. (ponieważ wyrzucone sÄ… trzy piÄ…tki), może również wybrać „trójki”, wtedy wpisujemy 3 pkt. (bo tylko jedna trójka zostaÅ‚a wyrzucona). Z kolei wskazujÄ…c kategoriÄ™ „jedynki”, „czwórki lub „szóstki” otrzyma 0 pkt. (bo w wyrzuconych kostkach nie ma tych liczb).
Premia z górnej części tabeli:
Jeżeli w kategoriach: od jedynek do szóstek gracz uzyska razem co najmniej 63 pkt. lub wiÄ™cej, to otrzymuje premiÄ™ w wysokoÅ›ci 35 pkt.
​
Kategorie dolnej części tabeli
-
trzy jednakowe – jeżeli w wyrzuconych koÅ›ciach wystÄ™pujÄ… co najmniej trzy jednakowe liczby oczek, uzyskuje siÄ™ sumÄ™ oczek z wszystkich piÄ™ciu kostek; np. dla ukÅ‚adu 5,6,2,6,6, byÅ‚oby to 25 pkt.
​​

​​​​
-
cztery jednakowe – analogicznie jak wyżej, ale co najmniej cztery jednakowe liczby oczek, np 6,2,2,2,2 zdobywa siÄ™ 14 pkt.
​

​​​​
-
full – jeżeli w wyrzuconych koÅ›ciach wystÄ™pujÄ… trzy jednakowe liczby oczek oraz dwie inne jednakowe, np. 3, 1, 3, 3, 1 (trzy trójki i dwie jedynki) – full zawsze jest za 25 pkt.
​

​​​
-
maÅ‚y strit – jeżeli w ukÅ‚adzie wystÄ™pujÄ… cztery kolejne liczby oczek, np. 2, 3, 4, 5, 3 ; albo 6, 1, 2, 3, 4; itp. – maÅ‚y strit jest za 30 pkt.;

-
duży strit – analogicznie jak wyżej, ale liczby oczek z wszystkich piÄ™ciu kostek muszÄ… być kolejnymi liczbami np 1,2,3,4,5 lub 2,3,4,5,6 – wtedy wpisujemy 40 pkt.;

lub

-
generaÅ‚ – jeżeli liczba oczek na wszystkich piÄ™ciu kostkach jest jednakowa np: 5,5,5,5,5 – wtedy otrzymujemy 50 pkt;

-
szansa – bez znaczenia od ukÅ‚adu kostek gracz uzyskuje sumÄ™ oczek z wszystkich koÅ›ci;
Jeżeli wyrzucona kombinacja nie speÅ‚nia okreÅ›lonych wymogów należy wybrać jednÄ… z wolnych kategorii, wtedy jednak otrzymuje siÄ™ 0 pkt..Niestety taki wybór czasami jest konieczny.
​
Generały
Jeżeli zostanie wyrzucony generaÅ‚ po raz kolejny (kategoria „generaÅ‚” i kategoria z górnej części tabeli sÄ… już wykorzystane), może zostać użyty jako tak zwany dżoker. Zapisuje siÄ™ go w dolnych kategoriach tabeli punktacji, otrzymujÄ…c odpowiedniÄ… liczbÄ™ punktów (25 pkt. ful, 30 pkt. maÅ‚y strit, 40 pkt. duży lub sumÄ™ oczek za pozostaÅ‚e). Jeżeli wszystkie dolne kategorie sÄ… wykorzystane, wtedy zapisujemy go do jednej z górnych, za 0 pkt.
Za kolejne wyrzucenie generaÅ‚ów otrzymuje siÄ™ również 100 pkt. premii, lecz warunkiem jest, że pierwszy generaÅ‚ zostaÅ‚ zapisany do kategorii „generaÅ‚” i sÄ… używane jako dżokery.
Zakończenie
Kiedy wszystkie kategorie tabeli punktacji sÄ… zapeÅ‚nione czyli po 13 kolejkach nastÄ™puje koniec gry. Wygrywa gracz, który zdobyÅ‚ łączenie najwiÄ™cej punktów.